بخش اول : کلیاتی در باب معرفی دانشگاه پیام نور مرکز آران و بیدگل

دانشگاه پیام نور مرکز آران و بیدگل در سال 1370 با پذیرش 60 نفر دانشجو فعالیت خود را آغاز نموده است. این مرکز دانشگاهی هم اکنون با داشتن حدود 1700دانشجو در 20 رشته - گرایش در مقاطع تحصیلی دکتری ،کارشناسی ارشد و کارشناسی یکی از مراکز مهم دانشگاهی در سطح استان و یکی از قطب های علمی در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل و شهرهای همجوار می باشد . این مرکز علمی به عنوان بزرگترین و با سابقه ترین مجموعه آموزش عالی شهرستان یکی از مراکز ممتاز در سطح مراکز پیام نور استان اصفهان محسوب می گردیده و در طول سالهای گذشته با ایجاد رشته های جدید متناسب با ظرفیتهای موجود منطقه در گروههای آموزشی علوم انسانی، علوم پایه و مهندسی و افزایش ظرفیت پذیرش جذب دانشجو، به لحاظ کمی و کیفی مراحل رشد و بالندگی را تا اندازه ای پشت سر نهاده است

دانشجویان این مرکز از فعال ترین و کوشاترین دانشجویان در سطح شهرستان های کاشان و آران و بیدگل می باشند. ساخت و طراحی ساعت و تقویم آفتابی ، ساخت تاریکی سنج آسمان ، ساخت ربات مسیریاب ، ساخت تابلوهای دیجیتال و ساخت سیستم اعلام وجود حس گر برنامه savna و نیز کسب چندین مقام کشوری و استانی در مسابقات مختلف علمی و فرهنگی، وجه تمایز دانشجویان این مرکز با سایر مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور می باشد .

آمار پذیرفته شدگان در مقطع کارشناسی ارشد در مقایسه با سایر مراکز قابل توجه است و مقایسه معدل دانش آموختگان این مرکز نسبت به دانشگاه های دولتی تفاوت چشمگیری دارد .

انجمن های علمی و تشکل های دانشجویی این مرکز با فعالیت های خود در توسعه و رشد سطح علمی دانشجویان بسیار مؤثر بوده و دانشگاه نیز با فراهم نمودن بستر لازم برای فعالیت آنها ، زمینه حضور دانشجویان را در سطح جامعه فراهم می نماید .

لازم به ذکر است تعداد کارکنان و اعضای هیات علمی شاغل در این مرکز به ترتیب 25 و 18 نفر می باشند و همچنین بیش از 50 نفر از اساتید که اکثرا از اعضای هیات علمی سایر مراکز دانشگاهی همجوار بوده و دارای تحصیلات دکترا و در مرتبه علمی استاد یار و بالاتر می باشند، در حال حاضر به عنوان استاد مدعو با این مرکز همکاری.می نمایند .

این مرکز دانشگاهی در زمینی به وسعت 19 هکتار در فضای فیزیکی با زیربنای نزدیک 20000 متر مربع فعالیت داشته و بر اساس طرح جامع سایت پلان این مرکز، نزدیک 12000 متربع فضای کالبدی در حال حاضر در این مرکز دانشگاهی احداث شده است ضمنا احداث سه گارگاههای مهندسی هنوز بعلت کمبود اعتبارمورد بهره برداری قرار نگرفته است

ج ) تجهیزات و امکانات موجود در مرکز :

مهمترین تجهیزات کارگاهی مورد نیاز این رشته عبارتند از :

  1. کارگاه نقشه برداری :

این کارگاه در حال حاضر با در اختیار داشتن دوربین های مجهز نقشه برداری و سایر تجهیزات مربوطه به شرح پیوست در دانشگاه پیام نور مرکز آران و بیدگل فعال می باشد

  1. مرکز رایانه و فناوری اطلاعات :

دانشگاه پیام نور مرکز آران و بیدگل در حال حاضر سه مرکز رایانه مجهز با حداقل رایانه برای سرویس دهی به دانشجویان در اختیار دارد

  1. آتلیه نقشه کشی :

آتلیه مورد نیاز این رشته تحصیلی متشکل از حداقل 30 میز نقشه کشی و 5 میز نور در ساختمان جدید آموزشی در حال تجهیز و راه اندازی می باشد.در عین حال بر اساس تفاهم انجام شده با دانشگاه کاشان به شرح پیوست امکان بهره برداری از تجهیزات و امکانات این دانشگاه نیز فراهم می باشد.

  1. کتابخانه :

کتابخانه دانشگاه پیام نور آران و بیدگل به عنوان بزرگترین کتابخانه شهرستان از منابع کتابخانه ای تخصصی قابل قبولی در زمیه مدیریت برخوردار می باشد.

  1. لابراتوارزبان با 20 کابین
  2. نمازخانه
  3. سالن ورزشی امام رضاعلیه السلام وسالن های جانبی با زیربنای 3000 مترمربع
  4. دفتر نشریه پژوهشی تفسیر علوم قرآن